ALGEMENE VOORWAARDEN ZORGPARADIJS
ARTIKEL 1 – Definities en toepasselijkheid
Cliënt:
de natuurlijke persoon die zorg afneemt bij Zorgparadijs.
Vertegenwoordiger:
de wettelijke vertegenwoordiger van de cliënt of, indien er geen wettelijke
vertegenwoordiger is, de natuurlijke persoon die door de cliënt persoonlijk is gemachtigd in zijn plaats op te treden.
Zorgaanbieder:
rechtspersoon die zorg verleent, gefinancierd op grond van de Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten (AWBZ), Zorgverzekeringswet (ZVW) of de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (Wmo) al dan niet in combinatie met particulier gefinancierde zorg en/of aanvullende diensten.
Indicatiebesluit:
het besluit van een indicatieorgaan waarbij is vastgelegd of en zo ja, naar welke aard, omvang en duur een zorgvrager in aanmerking komt voor een zorgaanspraak op grond van de AWBZ.
Geneeskundige handelingen:
alle verrichtingen, waaronder inbegrepen onderzoek en het geven van raad, die rechtstreeks betrekking hebben op de cliënt met als doel hem van een ziekte te genezen, hem voor het ontstaan daarvan te behoeden of zijn gezondheidstoestand te beoordelen, een en ander zoals beschreven in artikel 7: 446 – 468 Burgerlijk Wetboek (geneeskundige behandelingsovereenkomst).
Incident:
ieder niet beoogd of onvoorzien voorval in het zorgproces met direct of op termijn merkbare gevolgen voor de cliënt.
ARTIKEL 2 – Toepasselijkheid
1. Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op de tussen de cliënt en de Zorgparadijs gesloten overeenkomst (hierna te noemen de overeenkomst) met betrekking tot zorg zonder verblijf.
2. Deze algemene voorwaarden treden niet in de plaats van wettelijke regelingen.
ARTIKEL 3 – Bekendmaking algemene voorwaarden
1. Zorgparadijs overhandigt de algemene voorwaarden aan de cliënt
voorafgaand aan of bij de totstandkoming van de overeenkomst.
2. Op verzoek van de cliënt licht Zorgparadijs de algemene voorwaarden
mondeling toe.
ARTIKEL 4 – Afwijking van de algemene voorwaarden
Zorgparadijs kan niet afwijken van deze algemene voorwaarden, tenzij dat
uitdrukkelijk is overeengekomen met de cliënt en de afwijking niet in diens nadeel is.
Afwijkingen dienen schriftelijk te zijn overeengekomen.
ARTIKEL 5 – Duidelijke informatie
1. Steeds als Zorgparadijs de cliënt informatie verschaft, doet hij dit op een
voor de cliënt geschikt niveau en vergewist hij zich ervan dat de cliënt de
informatie heeft begrepen.
2. Als Zorgparadijs de informatie elektronisch verschaft vergewist hij zich ervan of de cliënt deze informatie kan ontvangen.
3. Indien het belang van de cliënt dit vereist dient Zorgparadijs de betreffende informatie te verstrekken aan de vertegenwoordiger van de cliënt.
4. Zorgparadijs zorgt ervoor dat de cliënt of diens vertegenwoordiger gedurende de looptijd van de overeenkomst voldoende geïnformeerd blijft over voor hem relevante aangelegenheden aangaande de uitvoering van de overeenkomst.
ARTIKEL 6 – Bevoegdheden van de vertegenwoordiger.
De vertegenwoordiger treedt in de rechten en plichten van de cliënt uit hoofde van deze algemene voorwaarden voor zover de cliënt wilsonbekwaam is en voor zover de vertegenwoordiger hiertoe is gemachtigd op grond van de wet of de persoonlijke schriftelijke machtiging door de cliënt.
2. INFORMATIE
ARTIKEL 7 – De intake
1. Voorafgaand aan het tot stand komen van de overeenkomst biedt
Zorgparadijs de cliënt schriftelijke informatie aan over tenminste de volgende
punten:
a. de vormen van zorg die Zorgparadijs kan bieden, de gevolgen van een
nieuwe indicatie als deze lichtere of zwaardere zorg noodzakelijk maakt en
de mogelijkheid van beëindiging vóór afloop van de indicatie als de zorg
niet langer nodig is;
b. de procedure ter verkrijging van een nieuwe indicatie, de mogelijkheid dit
door Zorgparadijs te laten doen en de gevolgen daarvan;
c. het doorgeven van een contactpersoon en de mogelijkheid tot het
aanstellen van een vertegenwoordiger en de wettelijke regels die daarop
betrekking hebben;
d. mogelijkheid tot het opstellen van een schriftelijke wilsverklaring waarin de cliënt uit hoe hij wil dat er wordt gehandeld, indien hij in een situatie komt waarin hij niet meer voor zichzelf kan beslissen;
e. de zorg en/of diensten die de cliënt al dan niet zelf moet betalen en de
keuzemogelijkheid om van die zorg en/of diensten al dan niet gebruik te
maken;
f. de mate waarin Zorgparadijs gebruik maakt van de diensten van
vrijwilligers/werknemers;
g. de bereikbaarheid van de organisatie in geval van een noodsituatie;
h. waar de cliënt aan moet voldoen om de zorgverleners en andere personen
werkzaam bij of in opdracht van Zorgparadijs in staat te stellen te
werken conform de regelgeving met betrekking tot arbeidsomstandigheden;
i. de mogelijkheid om wensen van de cliënt te honoreren;
j. de wettelijke mogelijkheden van inspraak, de collectieve
medezeggenschapsmogelijkheden en de manier waarop hieraan invulling is
gegeven inclusief de contactgegevens van het medezeggenschapsorgaan;
k. het beleid ten aanzien van ethische en levensbeschouwelijke vraagstukken;
l. het beleid ten aanzien van vrijheidsbeperking;
m. de klachtenregeling;
n. deze algemene voorwaarden;
o. indien van toepassing de instructies voor eventuele zorgverlening op
afstand;
p. het privacybeleid;
q. het medicatiebeleid.
2. Tijdens het intakegesprek gaat Zorgparadijs na of de cliënt de schriftelijke
informatie heeft begrepen. Tijdens het gesprek of zo spoedig mogelijk daarna
maakt de cliënt aan Zorgparadijs zijn keuzes kenbaar met betrekking tot de
besproken punten.
3. Als de cliënt ten tijde van het laatste gesprek vóór de totstandkoming van de overeenkomst nog niet beschikt over een indicatiebesluit, verklaart hij schriftelijk dat een indicatiestelling is aangevraagd.
4. De cliënt informeert Zorgparadijs meteen indien hij zorg van andere
zorgaanbieders ontvangt.
3. PRIVACY
ARTIKEL 8 – Algemeen
1. Voor de in dit hoofdstuk bedoelde gegevens geldt onverkort hetgeen is bepaald in de Wet bescherming persoonsgegevens.
2. Voor zover de in dit hoofdstuk bedoelde gegevens vallen onder de artikelen 7:446 – 7:468 van het Burgerlijk Wetboek, geldt onverkort hetgeen daar is bepaald.
ARTIKEL 9 – Bescherming van de persoonlijke levenssfeer
1. Zorgparadijs moet toestemming krijgen van de cliënt:
a. als er verrichtingen worden uitgevoerd waarvan redelijkerwijs kan worden
verwacht dat die door de cliënt als inbreuk op zijn privacy kunnen worden
ervaren en deze kunnen worden geobserveerd door anderen dan de cliënt;
b. als er foto’s of audiovisuele opnamen worden gemaakt ten behoeve van
publicatie.
2. Onder anderen zoals bedoeld in lid 1 sub a wordt niet verstaan:
a. degenen van wie de medewerking bij de uitvoering van de verrichting
noodzakelijk is;
b. de vertegenwoordiger.
3. Indien Zorgparadijs bij geneeskundige handelingen of bij een gesprek een
zorgverlener in opleiding of stagiaire aanwezig wil laten zijn, moet hij daarvoor toestemming krijgen van de cliënt.
ARTIKEL 10 – Bewaren van gegevens
1. Als Zorgparadijs zorginhoudelijke gegevens over de cliënt vastlegt, blijven
deze gegevens te allen tijde ter beschikking van zowel Zorgparadijs als de
cliënt.
2. Bij beëindiging van de overeenkomst bewaart Zorgparadijs de gegevens en
krijgt de cliënt een kopie als hij dat wil. Voor de gegevens bedoeld in artikel 7:454 van het Burgerlijk Wetboek gelden de daar bepaalde bewaartermijn en de rechten van cliënten ten aanzien van correctie en vernietiging. Voor andere gegevens geldt de norm genoemd in de Wet bescherming persoonsgegevens.
ARTIKEL 11 – Gegevensverstrekking en verlening van inzage door de
Zorgparadijs aan derden
1. Zorgparadijs verstrekt zonder de schriftelijke toestemming van de cliënt geen (inzage in) gegevens over de cliënt aan derden, behalve ter voldoening aan een wettelijke verplichting.
2. Onder derden als bedoeld in het eerste lid wordt niet verstaan:
a. degenen die rechtstreeks zijn betrokken bij de uitvoering van de
overeenkomst voor zover de verstrekking van gegevens en inzage
noodzakelijk is voor de door hen te verrichten werkzaamheden;
b. de vertegenwoordiger voor zover de verstrekking van gegevens
noodzakelijk is voor de uitoefening van zijn taken.
3. Na overlijden geeft Zorgparadijs desgevraagd inzage in de zorginhoudelijke
gegevens aan de nabestaanden voor zover de cliënt daarvoor schriftelijk
toestemming heeft gegeven of toestemming mag worden verondersteld.
4. Zorgparadijs instrueert individuele zorgverleners over hun
geheimhoudingsplicht en stelt de cliënt hiervan op de hoogte.
4. KWALITEIT EN VEILIGHEID
ARTIKEL 12 – Zorg
1. Zorgparadijs zorgt ervoor dat alle zorgverleners die binnen de organisatie van Zorgparadijs of in opdracht van Zorgparadijs zorg verlenen aan de cliënt:
a. hiertoe te allen tijde bevoegd en bekwaam zijn;
b. handelen overeenkomstig de voor de zorgverleners geldende professionele
standaarden waaronder de richtlijnen van de beroepsgroep. Afwijking van de
professionele standaard moet Zorgparadijs motiveren en aan de cliënt
uitleggen.
2. Zorgparadijs zorgt voor continuïteit van de zorg.
ARTIKEL 13 – Veiligheid
Zorgparadijs maakt gebruik van deugdelijk materiaal.
ARTIKEL 14 – Afstemming (één cliënt – meer zorgverleners)
A. Binnen de organisatie van Zorgparadijs
1. Als een cliënt te maken heeft met twee of meer zorgverleners die binnen de
organisatie van Zorgparadijs of in opdracht van Zorgparadijs werken, zorgt
Zorgparadijs dat alle betrokken zorgverleners:
a. elkaar informeren en bevragen over relevante gegevens van de cliënt;
b. de cliënt tijdig doorverwijzen naar een andere zorgverlener voor zover de
zorg buiten de bevoegdheid of deskundigheid van eerstgenoemde
zorgverlener valt, of op verzoek van de cliënt;
c. met elkaar periodiek overleggen over de cliënt;
d. bij overdracht van de cliënt aan een andere zorgverlener, alle relevante
gegevens doorgeven en de cliënt daarover informeren.
2. Zorgparadijs zorgt ervoor dat voor de cliënt te allen tijde duidelijk is
a. wie voor welke handelingen verantwoordelijk is;
b. wie het aanspreekpunt is voor vragen van de cliënt, diens vertegenwoordiger en familieleden.
B. Binnen en buiten de organisatie van Zorgparadijs
3. Als een cliënt te maken heeft met twee of meer zorgverleners waarvan tenminste een niet binnen de organisatie van Zorgparadijs of in opdracht van de Zorgparadijs werkt, zorgt Zorgparadijs ervoor dat:
a. de taken en verantwoordelijkheden rond de zorgverlening aan de cliënt
tussen de betrokken zorgverleners zijn verdeeld;
b. afstemming en informatie-uitwisseling tussen de betrokken zorgverleners
met toestemming van de cliënt plaatsvindt, waarbij de ervaringen van de
cliënt worden meegenomen.
ARTIKEL 15 – Incidenten
1. Zo spoedig mogelijk na een incident informeert Zorgparadijs de betreffende
cliënt over:
a. de aard en de oorzaak van het incident;
b. of en welke maatregelen zijn genomen om soortgelijke incidenten te
voorkomen.
2. Als een incident gevolgen heeft voor de gezondheidstoestand van de cliënt,
bespreekt Zorgparadijs de voor de aanpak daarvan mogelijke
behandelingsalternatieven met de cliënt en maakt afspraken over de aanvang van de gekozen behandeling en het vervolg. Zorgparadijs wijst de cliënt hierbij uitdrukkelijk op de mogelijkheid van een second opinion binnen of buiten de organisatie van Zorgparadijs.
3. Zorgparadijs verleent adequate zorg teneinde de gevolgen van het incident
voor de cliënt te beperken. In geval van spoedeisende zorg betekent dit dat aan het genoemde in lid 2 niet hoeft te worden voldaan.
ARTIKEL 16 – Zorg voor persoonlijke eigendommen
Zorgparadijs zorgt ervoor dat degenen die onder zijn verantwoordelijkheid
betrokken zijn bij de zorg voor de cliënt, zorgvuldig omgaan met diens eigendommen.
5. ZORGVERLENING OP AFSTAND
ARTIKEL 17 – Zorgverlening op afstand
1. Indien mogelijk en in samenspraak met en onder verantwoordelijkheid van Zorgparadijs verleent, faciliteert en ondersteunt Zorgparadijs, na
toestemming van de cliënt zorg op afstand.
2. Zorgparadijs spreekt met de cliënt af hoe de voor de zorgverlening relevante informatie-uitwisseling zal plaatsvinden en de termijnen waarbinnen de betrokken partijen de informatie moeten verschaffen.
3. Zorgparadijs informeert de cliënt vooraf over de randvoorwaarden voor
verantwoorde zorgverlening op afstand en controleert of aan die randvoorwaarden wordt voldaan.
4. Zorgparadijs zorgt dat de cliënt goed begrijpt wie waarvoor verantwoordelijk is.
5. Alle rechten en verplichtingen uit hoofde van deze algemene voorwaarden gelden onverkort in geval van zorgverlening op afstand.
6. VERPLICHTINGEN VAN DE Cliënt
ARTIKEL 18 – Verplichtingen van de cliënt
1. Elke cliënt legitimeert zich voorafgaand aan de totstandkoming van de
overeenkomst en gedurende de looptijd van de overeenkomst op verzoek van Zorgparadijs met een wettelijk erkend, geldig legitimatiebewijs.
2. Bij de intake geeft de cliënt de naam en de bereikbaarheidsgegevens op van een contactpersoon en, indien van toepassing, van de persoon die door de cliënt schriftelijk is gemachtigd in zijn plaats te treden als de cliënt niet meer in staat kan worden geacht tot een redelijke waardering van zijn belangen.
3. De cliënt geeft Zorgparadijs, mede naar aanleiding van diens vragen, naar
beste weten de inlichtingen en de medewerking die deze redelijkerwijs voor het uitvoeren van de overeenkomst behoeft, waaronder begrepen informatie over een eventuele wilsverklaring.
4. De cliënt onthoudt zich van gedrag dat schadelijk is voor de gezondheid of het welzijn van de zorgverleners, andere personen werkzaam bij of in opdracht van de zorgaanbieder en vrijwilligers.
5. De cliënt verleent alle noodzakelijke medewerking om Zorgparadijs in staat te stellen de zorg te leveren conform regelgeving betreffende de
arbeidsomstandigheden.
6. De cliënt moet zorgverleners en andere personen werkzaam bij of in opdracht van Zorgparadijs de gelegenheid bieden hun taken naar behoren uit te voeren in het kader van veiligheid.
7. Zodra de cliënt zorg ontvangt van een andere zorgaanbieder, informeert hij de Zorgparadijs daarover.
8. De cliënt moet met bekwame spoed melding maken van de door hem
geconstateerde schade.
7. BETALING
ARTIKEL 19 – Betaling
1. De cliënt is Zorgparadijs de overeengekomen prijs verschuldigd voor de
overeengekomen zorg en diensten voor zover deze niet op grond van de AWBZ, de WMO of de ZVW rechtstreeks door het zorgkantoor, de gemeente resp. de zorgverzekeraar worden betaald.
2. Voor de vooraf overeengekomen kosten van zorg en diensten als bedoeld in artikel 9 lid 3 onder 3e en 4e stuurt Zorgparadijs een duidelijke en gespecificeerde factuur aan de cliënt. Voor de diensten als bedoeld in artikel 9 lid 3 onder 3e brengt de zorgaanbieder geen kosten in rekening als de cliënt er geen gebruik van heeft gemaakt, mits de cliënt zich 48 uur van tevoren heeft afgemeld conform artikel 12 lid 7.
3. Zorgparadijs stuurt na het verstrijken van de betalingstermijn een
betalingsherinnering en geeft de cliënt de gelegenheid binnen 14 dagen na
ontvangst van de herinnering alsnog te betalen.
4. Als na het verstrijken van de tweede betalingstermijn nog steeds niet is betaald is Zorgparadijs gerechtigd rente en buitengerechtelijke incassokosten in rekening te brengen vanaf het verstrijken van de eerste betalingstermijn. De rente is gelijk aan de wettelijke rente.
8. VERVOLGINDICATIE
ARTIKEL 20 – Procedure aanvragen vervolgindicatie
1. Uiterlijk 10 weken voor afloop van het geldende indicatiebesluit heeft Zorgparadijs een gesprek met de cliënt met het oog op indiening van de
aanvraag voor vervolgindicatie. Als een indicatiebesluit is afgegeven met een
geldigheid van minder dan zes maanden heeft dit gesprek plaats uiterlijk 7 weken voor afloop van het geldende indicatiebesluit.
2. Tijdens dit gesprek
a. legt Zorgparadijs uit waarom het noodzakelijk is dat de cliënt tijdig
over een nieuwe indicatie beschikt;
b. legt Zorgparadijs de cliënt de keuze voor om de aanvraag zelf in te
dienen dan wel dit door Zorgparadijs te laten doen en wijst hij de
cliënt op de gevolgen van die keuze zoals omschreven in lid 4;
c. geeft Zorgparadijs gemotiveerd aan in hoeverre hij de te verwachten
zorg kan blijven verlenen en wat de gevolgen zijn voor de cliënt.
Zorgparadijs maakt een schriftelijk verslag van dit gesprek en verstrekt een
kopie daarvan aan de cliënt.
3. Als de cliënt zelf de vervolgindicatie aanvraagt, herinnert Zorgparadijs de
cliënt uiterlijk 9 weken voor afloop van de geldende indicatie aan de termijnen.
Uiterlijk 8 weken voor afloop van de geldende indicatie moet de cliënt de aanvraag hebben ingediend. Als een indicatiebesluit is afgegeven voor minder dan zes maanden, is Zorgparadijs niet verplicht tot herinnering van de cliënt aan de termijnen. In dat geval moet de cliënt uiterlijk 6 weken voor afloop van de geldende indicatie de aanvraag hebben ingediend. De cliënt verstrekt Zorgparadijs een kopie van de aanvraag.
4. Als de cliënt de aanvraag voor vervolgindicatie niet, niet tijdig of niet volledig heeft ingediend en hij daardoor niet tijdig over een nieuwe indicatie beschikt, kan Zorgparadijs achteraf kosten in rekening brengen aan de cliënt. Deze kosten zijn niet hoger dan de aantoonbaar gemaakte kosten met een maximum van het gecontracteerde tarief voor de geïndiceerde zorg.
5. Als Zorgparadijs de aanvraag voor vervolgindicatie indient, dient hij uiterlijk 8 weken voor afloop van de geldende indicatie de door de cliënt ondertekende aanvraag in, tenzij het indicatiebesluit is afgegeven voor minder dan zes maanden. In dat geval dient hij de aanvraag uiterlijk 6 weken voor afloop van de geldende indicatie in. Zorgparadijs verstrekt een kopie van de aanvraag aan de cliënt.
6. Als Zorgparadijs de aanvraag voor vervolgindicatie niet, niet tijdig of niet
volledig heeft ingediend en de cliënt daardoor niet tijdig over een nieuwe indicatie beschikt, zijn de gevolgen eventueel voor rekening van Zorgparadijs, afhankelijk van de situatie.
ARTIKEL 21 – Tussentijdse vervolgindicatie
1. Als Zorgparadijs constateert dat de geldende indicatie niet meer voldoet voor de benodigde zorg, heeft Zorgparadijs een gesprek met de cliënt met het oog op indiening van een aanvraag voor vervolgindicatie. Het bepaalde in artikel 20 lid 2 is van overeenkomstige toepassing.
2. Zorgparadijs stelt de cliënt uitdrukkelijk in de gelegenheid een bedenktijd
van twee weken in acht te nemen, als deze daar behoefte aan heeft.
ARTIKEL 22 – Spoedzorg
I Zorgparadijs kan de spoedzorg zelf leveren
1. Als de zorgbehoefte van de cliënt plotseling zodanig wijzigt dat binnen 24-48 uur substantieel zwaardere of andere zorg nodig is, meldt Zorgparadijs dit
meteen bij het indicatieorgaan met daarbij, als Zorgparadijs verwacht dat de
cliënt de zwaardere of andere zorg langer dan 14 dagen nodig heeft, een
aanvraag voor vervolgindicatie. In een gesprek met de cliënt geeft Zorgparadijs een toelichting op de spoedprocedure.
II Zorgparadijs kan de spoedzorg niet zelf leveren
1. Als de zorgbehoefte van de cliënt plotseling zodanig wijzigt dat binnen 24-48 uur substantieel zwaardere of andere zorg nodig is en Zorgparadijs die zorg niet kan leveren, meldt Zorgparadijs dit meteen bij het indicatieorgaan met daarbij, als Zorgparadijs verwacht dat de cliënt de zwaardere of andere zorg langer dan 14 dagen nodig heeft, een aanvraag voor vervolgindicatie.
2. Tegelijkertijd meldt Zorgparadijs dit aan het zorgkantoor met het verzoek de cliënt met spoed te plaatsen bij een andere zorgaanbieder.
3. Tegelijkertijd geldt de andere zorgaanbieder als onderaannemer van Zorgparadijs zal fungeren.
9. Beëindiging VAN DE OVEREENKOMST
ARTIKEL 23 – Beëindiging overeenkomst
1. De overeenkomst eindigt:
a. door overlijden van de cliënt;
b. bij wederzijds goedvinden;
c. na eenzijdige schriftelijke opzegging van de overeenkomst door de cliënt of Zorgparadijs, met inachtneming van het bepaalde in artikel 31;
d. van rechtswege als de overeenkomst voor bepaalde tijd is aangegaan;
e. ingeval van ontbinding door de rechter.
ARTIKEL 24 – Opzegging algemeen
1. De cliënt kan de overeenkomst te allen tijde opzeggen, met inachtneming van een redelijke opzegtermijn.
2. Zorgparadijs kan de overeenkomst slechts opzeggen met inachtneming van het in artikel 31 bepaalde.
ARTIKEL 25 – Opzegging door Zorgparadijs
1. Zorgparadijs kan de overeenkomst uitsluitend opzeggen:
a. als Zorgparadijs de zorg passend bij het nieuwe indicatiebesluit niet mag
verlenen, omdat zorgparadijs geen toelating heeft op grond van de
Wtzi1/AWBZ voor de geïndiceerde zorg. In dat geval gelden de volgende
vereisten voor opzegging:
1e. Zorgparadijs neemt een redelijke opzegtermijn in acht;
2e. Zorgparadijs heeft al bij de intake aan de cliënt duidelijk
gemaakt welke vormen van zorg hij wel en niet verleent;
3e. Zorgparadijs spant zich in om voor de cliënt een passend
alternatief te vinden.
b. als Zorgparadijs de zorg passend bij het nieuwe indicatiebesluit niet mag
verlenen, omdat het contract tussen de zorgaanbieder en het zorgkantoor
geen ruimte biedt voor de geïndiceerde zorg. In dat geval is voor de opzegging
vereist dat Zorgparadijs zich vergeefs tot het zorgkantoor heeft gewend
met het verzoek om toestemming; ook geldt het bepaalde in a onder 1e, 2e en
3e.
c. als Zorgparadijs de zorg passend bij het nieuwe indicatiebesluit niet kan
verlenen, omdat Zorgparadijs niet de hiervoor benodigde specialistische
deskundigheid heeft. In dat geval gelden de vereisten voor opzegging als
genoemd in a onder 1e, 2e en 3e;
d. wanneer de indicatie van de cliënt eindigt en geen nieuwe indicatie is
verkregen, of geen indicatie wordt verleend;
e. als de zorg niet langer nodig is terwijl de indicatie nog loopt. In dat geval
gelden de volgende vereisten voor opzegging:
1e. Zorgparadijs neemt een redelijke opzegtermijn in acht;
2e. Zorgparadijs heeft al bij de intake aan de cliënt duidelijk
gemaakt dat de overeenkomst eerder kan worden beëindigd dan de
indicatie aangeeft;
3e. Zorgparadijs heeft de cliënt gewezen op de mogelijkheid van
een second opinion over het al dan niet langer nodig zijn van de
zorg.
f. om gewichtige redenen, mits is voldaan aan de volgende voorwaarden:
1e. Zorgparadijs heeft de gronden waarop de voorgenomen
opzegging berust met de cliënt besproken;
2e. Zorgparadijs heeft de cliënt een passend alternatief
aangeboden;
3e. Zorgparadijs heeft de cliënt gewezen op de mogelijkheid een
klacht in te dienen;
4e. Zorgparadijs neemt een redelijke opzegtermijn in acht.
2. In de situaties genoemd in lid 1 onder a, b en c eindigt de overeenkomst niet eerder dan de dag waarop de cliënt zorg ontvangt van de nieuwe zorgaanbieder.
ARTIKEL 26 – Informatie bij beëindiging
Bij beëindiging van de overeenkomst als omschreven in artikel 29 onder b en c vindt een gesprek plaats tussen de cliënt en een hiertoe bevoegde, door Zorgparadijs aangewezen functionaris waarbij de voor de nazorg noodzakelijke instructies aan de orde komen. Dit gesprek omvat in ieder geval:
– aan welke instantie/zorgverlener door Zorgparadijs informatie wordt gegeven en welke informatie dit betreft;
– informatie over afspraken die Zorgparadijs met derden heeft gemaakt met
betrekking tot de nazorg.
Voor zover nodig worden de instructies schriftelijk meegegeven
Home» Algemene voorwaarden